Portal Komuniti Informasi Malaysia Terkini
BTCClicks.com Banner
Hello There, Guest! Register Login with Facebook

Welcome, Guest
You have to register before you can post on our site.

Username
  

Password
  





Search Forums

(Advanced Search)

Online Users
There are currently 37 online users.
» 4 Member(s) | 33 Guest(s)
Branten, Dege atirox, GalenNurf, Ridgeea

Latest Threads
ATIROX BROKER REVIEW www....
Forum: Forex Brokers
Last Post: Dege atirox
11 minutes ago
» Replies: 61
» Views: 1,981
FirewoodFX - Daily Market...
Forum: Forex News
Last Post: arianfx
1 hour ago
» Replies: 213
» Views: 10,364
Short Stories of Ernest H...
Forum: Music, Movies, And TV Series
Last Post: Kevenrok
2 hours ago
» Replies: 0
» Views: 9
transport dissertation to...
Forum: Music, Movies, And TV Series
Last Post: DavinEa
2 hours ago
» Replies: 0
» Views: 6
Up lift on the reconstruc...
Forum: Music, Movies, And TV Series
Last Post: AldenTisy
2 hours ago
» Replies: 0
» Views: 1
Analisis dan Pendidikan F...
Forum: Forex News
Last Post: syazam06
2 hours ago
» Replies: 10
» Views: 96
FBS - https://fbsmy.com/
Forum: Forex Brokers
Last Post: syazam06
2 hours ago
» Replies: 1,021
» Views: 51,121

 
  Isteri cilik maut pada malam pertama
Posted by: Shinichi Maki - 09-13-2013, 03:23 PM - Forum: Current Issues And Global News - No Replies

[Image: image.jpg]

SANAA - YEMEN.Seorang kanak-kanak perempuan lapan tahun di bandar Meedi, wilayah Hajjah, barat laut Yaman meninggal dunia pada malam pertama perkahwinannya dengan lelaki berumur 40 tahun, pada minggu lalu.

Ketua Dewan Rakyat Yaman dan aktivis hak asasi manusia, Arwa Othman berkata, mangsa yang dikenali sebagai Rawan mengalami pendarahan dalaman yang teruk dan rahimnya turut pecah selepas melakukan persetubuhan pertama dengan suaminya.

"Mereka membawanya ke klinik tetapi doktor gagal menyelamatkannya.

"Pihak berkuasa juga belum mengambil sebarang tindakan terhadap keluarga pengantin cilik itu mahupun suaminya. Pemimpin puak juga dikatakan cuba untuk menutup kes tersebut selepas ia tersebar secara meluas," jelasnya lagi.

Menurut Al-Arabiya, difahamkan kebanyakan keluarga miskin di negara itu mengahwinkan anak perempuan mereka pada usia yang muda kerana ingin menjimatkan kos selain mahu mendapatkan wang hantaran bagi menyara hidup pada masa depan.

Print this item

  Great Video Clip + Nice Song
Posted by: Portalkini - 09-13-2013, 02:23 AM - Forum: Sharing/Info - No Replies




Above and Beyond - Good For Me

Print this item

  Bilik air kotor, tilam berkulat di kem PLKN
Posted by: Wonderweiss - 09-12-2013, 04:39 PM - Forum: Current Issues And Global News - Replies (1)

[Image: 470x275xcf727f9f5ce8566561ead36ba31a57ff..._QBV18.jpg]

Kecewa dengan tahap kemudahan di satu kem Program Latihan Khidmat Negara di Balik Pulau, sekumpulan 200 orang pelatih mengemaskan barangan mereka dan bersedia untuk meninggalkan tempat tersebut.

Ibu bapa yang bimbang dengan keadaan anak mereka juga berhimpun di luar pagar kem tersebut semalam, lapor akhbar The New Straits Times.

Laporan itu menyebut, para pelatih tersebut memberitahu ibu bapa bahawa mereka terpaksa tidur di atas katil yang rosak, tilam berkulat, dan bantal dengan kesan kotoran sejak beberapa bulan lalu.

Para pelatih itu juga memberitahu bahawa kemudahan tempat mandi juga rosak, tersumbat dan berada dalam keadaan sangat kotor.

Menurut laporan itu, seorang pelatih memberitahu abangnya bahawa saudara perempuan mereka mengalami “trauma” selepas menjumpai ulat dalam makanan di kem White House Resort NS.

Gambar yang disiarkan akhbar tersebut menunjukkan para pelatih diberikan “makanan bermutu rendah” - melibatkan bahan yang kelihatan seperti secawan nasi, kuah, secebis daging, keropok dan sedikit sambal.

The Star melaporkan bahawa para pelatih diberikan hidangan 125 gram daging ayam namun ia dikurangkan kepada satu pertiga dari jumlah itu.

Satu jawapan yang dikemukakan kerajaan di Parlimen pada 2008 menyebut, sebanyak RM2.37 bilion untuk program PLKN sejak 2004, dengan purata sebanyak RM500 juta setahun.

Print this item

  Bisnes Sewa Perkhidmatan Yang Best
Posted by: gamemaster - 09-12-2013, 02:12 AM - Forum: Sharing/Info - No Replies

Dalam byk2 perniagaan sewaan ni, selain rumah, kereta, hartanah. Apa lagi perniagaan yang ada potensi untuk dikembangkan di Malaysia.

Bagi den. Bisnes sewa kenderaan caravan ni masih belum dikembangkan lagi kat Malaysia ni.. Pelancong kat malaysia pun makin meningkat..

[Image: futuria-sportsspa-caravan_5_52.jpg]

Print this item

  6.8 juta tikus melebihi populasi penduduk di KL!
Posted by: Wonderweiss - 09-11-2013, 12:23 PM - Forum: Current Issues And Global News - Replies (1)

[Image: image.jpg]

BANDAR RAYA Kuala Lumpur dan Lembah Klang bukan sahaja menjadi tumpuan masyarakat namun cabaran persekitaran sosial dan pembangunan yang semakin pesat turut menjadi tumpuan haiwan pembawa penyakit, tikus!

Terdapat 6.8 juta tikus bersarang di Kuala Lumpur, itulah pendedahan statistik yang dikeluarkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Satu angka yang sangat mengejutkan sekali gus menunjukkan tikus lebih mendominasi Kuala Lumpur. Angka itu adalah empat kali lebih besar daripada populasi penduduk di Kuala Lumpur.

Jumlah besar tikus di Kuala Lumpur menjejaskan imej dan menggambarkan bandar raya yang pesat membangun dengan bangunan pencakar langit yang 'high-end' ini boleh dikatakan kotor.

Nisbah setiap penduduk di Kuala Lumpur yang bersamaan dengan empat ekor tikus sangat membimbangkan kerana umum mengetahui tikus adalah makhluk perosak yang membawa pelbagai penyakit merbahaya seperti penyakit kencing tikus atau Leptospirosis yang boleh membawa maut.

Persoalannya, apakah halangan utama yang dihadapi h pihak berkuasa tempatan untuk menghapuskan makhluk perosak itu? Walaupun tawaran RM1 atau RM2 bagi seekor tikus yang ditangkap oleh orang awam diberikan, namun tikus masih berleluasa.

Masalah utama yang dilihat ialah usaha pembersihan di kawasan-kawasan tertentu tidak mencapai objektifnya. Kawasan tersebut masih menjadi syurga tikus.

Ini ditambah dengan kawasan penjaja haram yang menjadi punca tikus membiak kerana pihak konsesi tidak menjalankan kutipan sampah di situ.

Kegagalan PBT menyelesaikan masalah penjaja haram di kawasan kepadatan tinggi dilihat antara punca kesukaran tikus dihapuskan.

Print this item

  Harga rumah naik tidak dapat dielak
Posted by: haziq91 - 09-10-2013, 02:10 AM - Forum: Current Issues And Global News - No Replies

[Image: image.JPG]

SENAI – Kenaikan harga rumah susulan akibat pengurangan subsidi diesel dan petrol RON95 oleh kerajaan baru-baru ini tidak dapat dielakkan bagi menampung kenaikan kos pengangkutan yang ditanggung kontraktor.

Yang Dipertua Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Negeri Johor, Ir Mahmood Amir berkata, kenaikan harga rumah adalah senario biasa apabila berlaku kenaikan harga bahan api bagi mengelakkan kontraktor dan pemaju mengalami kerugian.

“Apabila harga minyak naik, secara tidak langsung harga semua barang juga akan naik, namun sejauh mana kadar kenaikan itu bergantung kepada pengiraan masing-masing.

“Kalau tidak naikkan harga, kontraktor terpaksa kurangkan saiz rumah untuk seimbangkan kos dan keuntungan mereka, jika tidak mereka akan rugi,” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

Katanya, pasaran perumahan dan hartanah dijangka terus rancak dalam tempoh jangka pendek walaupun berlaku kenaikan harga berikutan trend permintaan terhadap sektor hartanah meningkat ketika ini.

Bagaimanapun katanya, beliau menjangkakan masalah bakal timbul dalam kalangan pengguna dan pemilik rumah bagi tempoh jangka panjang kerana komitmen bayaran ansuran bulanan yang perlu ditanggung amat tinggi.

“Dalam tempoh satu atau dua tahun ini kenaikan harga rumah tidak akan menjejaskan pasaran perumahan kerana trend permintaan ketika ini sangat tinggi.

“Namun masalah akan mula timbul selepas tiga tahun kemudian apabila pembeli rumah terpaksa menanggung ansuran bulanan rumah yang tinggi,” katanya.

Dalam pada itu, Mahmood menggesa pihak kerajaan memberi perhatian sepenuhnya dalam menangani isu rasuah yang berlaku di negara ini di samping mengawal perbelanjaan agar tidak menyebabkan defisit kepada ekonomi.

“Saya percaya jika isu rasuah ditangani dan perbelanjaan dilakukan secara terkawal akan dapat membantu kerajaan menampung jumlah subsidi bahan api sekali gus mengelakkan senario kenaikan harga,” katanya.

Print this item

  Maimon Mutalib meninggal dunia
Posted by: zaman_persie - 09-07-2013, 05:53 PM - Forum: Gossips, Celebrities, Glamorous - Replies (2)

[Image: image.jpg]

KUALA LUMPUR - [Dikemaskini] Pelakon veteran drama dan filem Maimon Mutalib, 55, meninggal dunia di rumahnya di Seksyen 17, Shah Alam, Selangor akibat kanser payudara.

Presiden Seniman Malaysia Rozaidi Abd Jamil atau Zed Zaidi mengesahkan perkara itu ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

"Allahyarham meninggal dunia di rumahnya pada 2.20 petang ini setelah setahun mengidap penyakit itu," katanya.

Maimon yang dilaporkan mengidap kanser tahap keempat tahun lepas, meninggalkan lima orang anak yang berumur antara 16 hingga 32 tahun.

Jenazah beliau akan dikebumikan di kampung halamannya di Tangkak, Johor.

Antara drama dan filem yang pernah dilakonkan Allahyarham ialah Aku Akan Muncul, Budak Pailang, Chantek, CUCI, Al-Hijab, Qabil Khushry Qabil Igam serta Appalam. - Bernama

Print this item

  Dilema pengusaha stesen minyak Petron Malaysia
Posted by: Shinichi Maki - 09-07-2013, 02:19 PM - Forum: Current Issues And Global News - No Replies

[Image: image.jpg]

KUALA LUMPUR - Kira-kira 600 ahli pengusaha stesen minyak Petron Malaysia Refining & Marketing Bhd (Petron Malaysia) kini dalam dilema apabila mendakwa terpaksa menanggung caj tambahan yang dikenakan syarikat minyak, ketika memperbaharui lesen untuk memperoleh bekalan bahan api itu.

Presiden Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM), Datuk Hashim Othman berkata, pihaknya menerima aduan daripada pengusaha stesen minyak itu yang tidak bersetuju dengan caj tambahan yang dikenakan, kerana tidak mendapat persetujuan dalam kalangan pengusaha dan kebenaran kerajaan.

Menurutnya, berikutan syarat telah ditetapkan, sebarang caj tambahan yang dikenakan sepatutnya perlu mendapat kelulusan kerajaan.

“Terdapat dua kes, di mana pengusaha stesen minyak dikenakan caj tambahan dan terpaksa tandatangan perjanjian untuk elak bekalan minyak dihentikan merujuk surat yang dihantar oleh pihak syarikat minyak.

“Caj tambahan itu dikenakan mengikut jumlah jualan setiap minyak dan ia tidak munasabah dan membebankan pengusaha,” katanya dalam satu sidang media.

Menurutnya, walaupun masalah itu belum melibatkan pengusaha stesen minyak secara keseluruhan, ia perlu diatasi segera kerana ramai yang bakal perbaharui lesen.

Beliau minta kerajaan campur tangan bagi memastikan pihak syarikat tidak mengambil kesempatan mengenakan caj tambahan, tanpa kebenaran dan melalui perbincangan.

“Ini perlu untuk memastikan perjalanan peruncitan petroleum untuk orang ramai tak terganggu,” katanya.

Sementara itu, Pengusaha Stesen Minyak Jalan Ipoh-Rawang, Sani Hamid berkata, dia menerima dua notis dari Petron Malaysia kerana enggan bersetuju dengan polisi caj tambahan ketika perbaharui lesen.

Dia diberi tempoh sehingga 30 Oktober ini untuk perbaharui lesen dan menandatangani perjanjian baru termasuk caj tambahan itu termasuk kenaikan sewa pengangkutan.

“Jika sebelum ini saya mengambil bekalan minyak daripada Petron Malaysia sebanyak 500,000 liter sebulan dan sewa pengangkutan yang dikenakan RM17,000 tetapi apabila mahu menambah jumlah bekalan kepada 700,000 liter sebulan, mereka juga menaikkan kadar sewa pengangkutan tersebut kepada RM24,000.

“Disebabkan kenaikan sewa pengangkutan itu, margin keuntungan kita akan rendah. Apa guna kita naikkan jumlah bekalan sekiranya kita tidak memperoleh keuntungan,” katanya.

Print this item

  Lawak Minyak Naik (18+)
Posted by: AVB - 09-06-2013, 02:12 AM - Forum: Funny And Jokes - Replies (1)

Husna : bangggg, Cik Joyah rumah sebelah ni dah pindah, sunyi pulak rasanya
Husni : aaa, baguslah, kurang sikit dosa mengumpat ayang, hehe, dah kenapa dia pindah?
Husna : eh abang ni kesitu pulak, dia naik rumah baru
Husni : Ooooo, dia naik rumah baru, harga minyak pun naik
Husna : Eleh abang naik EX5 je, tak payah heran sgt minyak naik 20sen tuu
Husni : Abang tak kesah pun mintak tu naik, abang risau harga 'minyak yang buat barang naik payah nak turun' je naik
Husna : Ape tu bang, minyak apa yg nama berbelit mcm nama player Dortmund je
Husni : Alaaa, minyak import sarawak yg ayang simpan kat kepala katil tuu
Husna : ooooo, hihihihi, hils, ngeeeeeeeeeeeeee
Husni : Ehhhh ape gigit kain plikat abang ni
Husna : fap fap fap fap fap
Husni : amboihhh, biasa 3 kali je fap, ni sampai 5 kali, rakus sgt niii hehe
Husna : Kerajaan boleh rakus tambah 20sen terkam rakyat, takkan ayang nak rakus tambah 2 fap kat suami sendiri tak boleh
Husni : Keh keh keh keh, ni buat abg makin sayang ni
Husna : Hiks

Print this item

  Bahaya Perjanjian TPPA
Posted by: AVB - 09-06-2013, 02:02 AM - Forum: Sharing/Info - No Replies

Mungkin tidak ramai orang awam, golongan profesional mahupun golongan akademik mengetahui agenda AS melalui perdagangan Perjanjian Persahabatan Trans-Pasifik atau Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA) dan lebih membingungkan kerana ketiadaan ketelusan kerajaan dalam mendedahkan rundingan antara Putrajaya dan Washington dalam perkara yang berkaitan dengan perdagangan yang amat menyentuh persoalan kedaulatan negara.

Perjanjian TPPA dirundingi antara Australia, AS, New Zealand, Kanada, Mexico, Chile, Brunei, Malaysia dan Vietnam. Seperti North America Free Trade Agreement (NAFTA) yang dianggotai oleh AS, Kanada, dan Mexico, Amerika ingin mewujudkan suatu perjanjian eknomi serantau dalam kalangan negara Asia Pasifik yang dipenuhi dengan tanggungjawab dan komitmen.

Kegagalan rundingan perdagangan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) di mana negara Selatan telah mengukuhkan usaha mereka mempertahankan hak dan kedaulatan menyebabkan negara maju seperti AS mencari jalan keluar melalui perundingan dua hala seperti Perjanjian Perdagangan Bebas atau FTA dan terkini ialah perjanjian perjanjian serantau seperti TPPA.

Ia adalah sebahagian usaha korporat gergasi AS yang mendesak kepada agenda memperluas dan mengukuhkan penguasaan mereka dengan mengenepikan hak warga dunia negara Selatan.

Apa yang kita bimbangkan kerajaan Malaysia akan menandatangani rundingan TPPA yang dijangka dimeterai pada Oktober 2013 di Brunei.

Perjanjian itu antaranya akan melibatkan peraturan ubat generik tidak dibenarkan dijual di negara ini iaitu ubat tiruan seperti panadol umpamanya yang lebih murah yang mempunyai kandungan dan kesan yang sama dengan ubat asli.

Ini bermakna ubat hanya boleh dibeli secara langsung dari syarikat farmasi asal yang akan menyebabkan kos ubat sangat mahal . Ini berlaku kerana dalam perjanjian TPPA Hak Harta Intelektual ke atas ubat dikuatkuasakan untuk melindungi syarikat gergasi Farmakeutikal antarabangsa.

Lebih merisaukan lagi ialah TPPA bakal memberi kesan buruk ke atas industri padi negara apabila beras dari USA yang menerima subsidi yang tinggi akan dipasarkan di negara ini. Ratusan ribu keluarga petani padi di negara ini akan terjejas jika TPPA dimeterai. Perkara ini pernah diusahakan AS melalui FTA dahulu tetapi gagal.

Termasuk dalam agenda rundingan TPPA ialah juga bidang pelaburan dan khidmat undang-undang dan pelbagai khidmat profesional tempatan yang lain akan berhadapan persaingan pasaran terbuka. Persoalannya sejauhmanakah industry perkhidmatan kita bersediakan berhadapan dengan kemasukan syarikat gergasi ini?

Keadaan ini akan bertambah buruk apabila syarikat tempatan dan negara akan terdedah kepada tindakan undang-undang antarabangsa jika ada layanan lebih diberi kepada syarikat tempatan (misalnya syarikat Bumiputera) tetapi mengenepikan syarikat asing. Melalui peruntukan dalam perjanjian TPPA syarikat asing yang melabur di negara ini harus diberikan layan sama rata dengan syarikat tempatan.

Ini seolah-olah menyamai peraturan perdagangan yang termaktub dalam perjanjian perdagangan industri perkhidmatan dan regim pelaburan yang dirundingi melalui WTO.

Apa yang harus diketahui rakyat Malaysia ialah rundingan TPPA ini sangat berisiko tinggi untuk Malaysia kerana klausa yang terkandung di dalamnya boleh merangkumi hampir semua industri dan mewujudkan persaingan yang akan merugikan ekonomi tempatan.

Jika sesiapa masih ingat Malaysia hampir-hampir menandatangani perjanjian FTA dengan AS beberapa tahun yang lalu tetapi apabila tekanan dari Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) dan organisasi kepentingan orang awam maka perjanjian itu tidak dimeterai.

Seperti FTA, kesan perjanjian TPPA akan berakhir dengan kerugian yang akan ditanggung oleh usahawantempatan serta membebankan kualiti hidup rakyat dan meningkatkan kos hidup rakyat segala keseluruhannya.

Apa yang dikesalkan kenapakah kerajaan Malaysia tidak mendedahkan perundingan ini kepada awam untuk mendapatkan maklumbalas. Adakah kerana terlalu ia terlalu teknikal maka kerajaan merasakan rakyat tidak perlu mengetahui kerana rundingan di pihak kerajaan adalah mewakili kepentingan orang awam.

Apakah kumpulan profesional dan NGO tidak mempunyai kepakaran untuk memberikan maklum balas atau sekurang-kurang membantu kerajaan dalam menangkis agenda penjajahan baru halus AS dan negara Barat itu?

Lebih menyedihkan ia tidak diutarakan di Dewan Rakyat dan ahli Parlimen juga tidak dimaklumkan untuk dibahaskan.

Padahal natijahnya jika ia dimeterai akan memberi kesan yang sangat besar kepada seluruh kehidupan rakyat.

Jika rundingan yang menyentuh aspek kedaulatan dan kos hidup rakyat kenapa kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengutamakan rakyat dengan semangat 1Malaysia perlu dirahsiakan dan dalam perjanjian seperti ini tidak sepatutnya dimeterai dan terlindung dari pengetahuan orang awam.

Rakyat berhak tahu dan memberi pandangan apabila perjanjian seperti ini melibatkan kualiti hidup mereka sama ada dalam jangka panjang mahupun jangka pendek.

Banyak maklumat penting mengenai TPPA yang belum diperolehi oleh orang awam supaya satu proses maklumbalas dan konsultasi antara masyarakat madani dan kerajaan dapat digerakkan.

Malah penyertaan Malaysia melalui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dalam rundingan TPPA bersama 11 negara lain (Australia, Brunai, Kanada, Chile, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, AS dan Vietnam) itu tidak diketahui oleh ahli Parlimen sendiri.

Malaysia sekarang sedang menyertai pusingan rundingan TPPA kali ke-17 yang diadakan di Peru bermula 15 hingga 24 Mei 2013 tetapi tidak diketahui oleh Ahli Parlimen apatah lagi orang awam.

Namun pada 13 Jun 2011, bahagian-bahagian dalam rundingan pelaburan yang dicadangkan untuk TPPA telah dibocorkan dan dihantar online oleh Pertubuhan Bukan Kerajaan Warga Awam yang berpusat di Washington.

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang meneliti dokumen yang dibocorkan itu memberikan keprihatinan serius mengenai bahagian-bahagian yang terkandung dalam dokumen tersebut yang ternyata merugikan negara-negara yang akan menandatanginya.

Melalui dokumen dibocorkan, CAP juga mendapati bahawa seolah-olah Malaysia telah bersetuju dengan sesetengah perkara yang terdapat dalam dokumen tersebut dalam memberikan hak-hak yang lebih besar dan keistimewaan kepada pelabur asing dan korporat-korporat gergasi dan membataskan kuasa kerajaan dalam mengawal selia bagaimana firma-firma harus beroperasi di dalam negara kita.

Ini seolah-olah meletakkan kepentingan korporat asing mengatasi kebajikan dan kepentingan rakyat kita. Sehubungan itu kebimbangan ini telah disuarakan CAP melalui surat kepada editor yang dihantar kepada akhbar tempatan pada Disember 2011. Tetapi tiada maklum balas yang secukupnya.

Terdapat agenda-agenda dalam pelaburan yang hendak diwujudkan tidak dipersertujui oleh negara seperti Australia dan New Zealand kerana menggugatkan kedaulatan negara tersebut dalam hak membuat keputusan.

Jika Australia dan New Zealand dua buah negera maju pun menolak isu-isu pelaburan seperti layanan status tempatan maka Malaysia juga harus memikirkan mengenainya.

Sehubungan itu antaranya CAP menggesa:

Supaya rundingan TPPA ditangguhkan sehingga segala teks dan semua dokumen relevan mengenainnya didedahkan kepada penelitian orang awam dan NGO dan analisa untung ruginya dijalankan bagi mengetahui kepentingan kepada rakyat, usahawan dan negara.
Rundingan berhubungan dengan pelaburan seperti status layanan tempatan yang merugikan itu harus dibuang daripada TPPA. Namun jika kerajaan ingin meneruskan rundingan dalam bahagian berkaitan dengan pelaburan, CAP menggesa kerajaan supaya perkara-perkara seperti penyelesaian pertikaian antara pelaburan dan negara dikecualikan sebagaimana yang dilakukan Australia.
MITI harus memberikan penerangan mengenai hal ini.

Pada asasnya TPPA adalah versi baru dari FTA dengan USA. Perjanjian FTA menerima bantahan dari pelbagai pihak yang akhirnya tidak ditandatangani oleh Malaysia dan FTA mengikut jadual asalnya.

Malah kebanyakan isu dan isu kandungan TPPA adalah perkara-perkara yang diutara dan dirundingan dalam Perjanjian Langkah-Langkah Pelaburan Berkaitan dengan Perdagangan (TRIMs), Perjanjian Hak-Hak Harta Pemilikan Intelektual Berkaitan Dengan Perdagangan (TRIPs) dan Perjanjian Perdagangan Berkaitan dengan bidang Perkhidmatan (TRiS) dan juga perjanjian perdagangan dengan pertanian yang terkandung dalam WTO.

Berdasarkan kepada perkara-perkara di atas adalah diharapkan kerajaan Malaysia tidak meneruskan penyertaan dalam rundingan TPPA sehingga analisis terperinci dapat dihasil untuk dibahaskan kepada umum mengenai kebaikan dan keburukan perjanjian TPPA tersebut.

NGO-NGO Malaysia seperti MAPIM, CAP, Rangkaian Dunia Ketiga (TWN) dan NGO berkaitan dengan kesihatan juga turut menyuarakan bantahan terhadap penyertaan Malaysia dalam rundingan TPPA kerana perjanjian ini mempunyai implikasi besar kepada kepentingan awam dan kedaulataan negara dan tidak sepatutnya diteruskan sebelum ia dibahaskan di peringkat rakyat Malaysia terlebih dahulu.

Sehubungan itu ahli-ahli akademik dan IPTA dan IPTS terutamanya Universiti Selangor (UNISEL) harus mengorak langkah memberikan pendedahan kepada para pelajar supaya mengetahui mengengai isu-isu yang menyentuh persoalan kedaulatan kepada negara kita.

* Ismail Hashim adalah Timbalan Dekan Fakulti Komunikasi dan Media, Universiti Selangor (UNISEL), kampus Shah Alam.

Sumber: http://najistppa.org/news/13-malaysia-aw...ashim.html

Print this item