Portal Komuniti Informasi Malaysia Terkini
BTCClicks.com Banner
Hello There, Guest! Register Login with Facebook

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kenapa harta tersembunyi selalu disebut "harta karun"?
#1
Karun adalah kaum Nabi Musa dan bukan berasal dari suku Qibthi (Gypsy, bangsa Mesir). Allah mengutus Musa kepadanya seperti diutusnya Musa kepada Firaun dan Haman.

Allah telah mengurniakan Karun harta yang sangat banyak dan perbendaharaan yang melimpah ruah yang banyak memenuhi simpanannya.

Harta dan peti peti itu terlalu berat untuk diangkat kerana isinya yang sangat berat. Walaupun diangkat oleh beberapa orang lelaki gagah dan berbadan besar tapi mereka masih kepenatan.

Karun menggunakan semua harta itu dalam kesesatan, kezaliman dan permusuhan serta menjadikannya seorang yg sombong. Hal ini merupakan musibah dan bencana bagi kaum kafir dan lemah di kalangan Bani Israil.Dalam memandang Karun dan harta kekayaannya, Bani Israil terbahagi ke atas dua kelompok. Kelompok pertama adalah kelompok orang yang beriman kepada Allah dan lebih mengutamakan apa yang ada di sisi-Nya. Kerana itu mereka tidak terpedaya oleh harta Karun dan tidak berangan-angan untuk memilikinya. Bahkan mereka memprotes kesombongan, kesesatan dan kerosakan serta berharap agar beliau menafkahkan hartanya di jalan Allah dan memberikan kontribusi kepada hamba-hamba Allah yang lain.

Adapun kelompok kedua adalah yang terpukau dan tertipu oleh harta Karun kerana mereka telah kehilangan fikiran dan taksub apa yang terdapat pada Karun dan hartanya. Mereka menganggap bahawa kekayaan Karun merupakan bukti keredhaan dan kecintaan Allah kepadanya. Maka mereka berangan-angan akan bernasib seperti beliau.

Karun mabuk dan terlena oleh dibuai oleh kekayaannya. Semua itu membuatnya buta dari kebenaran dan tuli dari nasihat-nasihat orang mukmin. Ketika mereka meminta Karun untuk bersyukur kepada Allah atas segala nikmat harta kekayaan dan memintanya untuk memanfaatkan dalam hal yang bermanfaat, kebaikan dan hal yang halal kerana semua itu adalah harta Allah, beliau terus menolak dan berkata ""Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku "

Suatu hari, keluarlah beliau dengan kaumnya dengan kemegahan dan rasa bangga, sombong dan bongkaknya. Maka hancurlah hati orang fakir dan silaulah penglihatan mereka lalu berkata, "Moga-moga kita mempunyai seperti apa diberikan kepada Karun; sesungguhnya ia benar-benar mempunyai keuntungan yang besar.

Akan tetapi orang-orang mukmin yang dianugerahi ilmu menasihati orang-orang yang tertipu lalu berkata, "Kecelakaan yang besarlah bagimu, pahala Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh…."

Berlakulah murka Allah ke atasnya. Ini menyebabkan beliau hancur, dan datangnya seksa Allah. Maka Allah membenamkan harta dan rumahnya ke dalam bumi.

Dengan cara bumi terbelah, maka tenggelamlah beliau beserta harta yang dimilikinya dengan disaksikan oleh orang-orang Bani Israil. Tidak seorangpun yang dapat menolong dan menahannya dari bencana itu.

Sedang Bani Israil melihat bencana yang menimpa Karun dan hartanya, bertambahlah keimanan orang-orang yang beriman dan sabar. Ada pun mereka yang telah tertipu dan pernah berangan-angan seperti Karun, akhirnya mengetahui hakikat yang sebenarnya dan terbukalah takbir, lalu mereka memuji Allah karena tidak mengalami nasib seperti Karun.


NAMA QAARUN/KARUN YG DISEBUT DI DALAM AL-QURAN

Berikut ialah nama Qaarun diulang di dalam Al-Quran, dua kali dalam surah al-Qasas, satu kali dalam surah al-`Ankabut, dan satu kali dalam surah al-Mu’min.Penyebutan dalam surah al-`Ankabut pada pembahasan singkat tentang pendustaan oleh tiga orang oknum thagut, yaitu Qarun,Firaun, dan Haman, lalu Allah menghancurkan mereka

Sesungguhnya Qaarun adalah ia dari kaum Nabi Musa, kemudian ia berlaku sombong dan zalim terhadap mereka dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan yang anak-anak kuncinya menjadi beban yang sungguh berat untuk dipikul oleh sebilangan orang yang kuat sasa. (Ia berlaku sombong) tatkala kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang bermegah-megah (seperti lagakmu itu) ( Al-Qasas : 76)

Qaarun menjawab (dengan sombongnya): "Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku". (Kalaulah Qaarun bijak pandai) tidakkah ia mengetahui dan pandai memahami, bahawa Allah telah membinasakan sebelumnya, dari umat-umat yang telah lalu, orang-orang yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta kekayaan? Dan (ingatlah) orang-orang yang berdosa (apabila mereka diseksa) tidak lagi ditanya tentang dosa-dosa mereka, (kerana Allah sedia mengetahuinya (Al-Qasas:78)

Dan (ingatkanlah juga peristiwa kebinasaan) Qaarun dan Firaun serta Haamaan. Dan demi sesungguhnya Nabi Musa telah datang kepada mereka membawa keterangan- keterangan (mukjizat) yang jelas nyata, lalu mereka berlaku sombong takbur di bumi (mendustakannya), padahal mereka tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah).
Maka masing-masing Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di antaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu dan ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang menggempakan bumi dan ada yang kami timbuskan dia di bumi dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri.
(al-`Ankabut: 39 & 40)

Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengutuskan Nabi Musa membawa ayat-ayat Kami dan bukti (mukjizat) yang jelas nyata.
Kepada Firaun dan Haamaan serta Qaarun maka mereka (menuduhnya dengan) berkata: "Ia seorang ahli sihir, lagi pendusta!"
(al-Mu’min : 23-24)
BUKA AKAUN FOREX ANDA DISINI | SERVIS MEMBEKAL DAN MENCETAK PERALATAN T-SHIRT WHATSAPP DI 0183991568
Reply
Thanks given by:
#2
baru ku tahu..
Bawa bertenang...
Reply
Thanks given by:


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)